Dag 4, Jannah 15 jaar

15 augustus 2022 - Cotacachi, Ecuador

We starten de dag met een typisch Ecuadoriaans ontbijt; rijst met omelet, vruchtensap en onze zelf gebakken broodjes. Daarna lopen we met onze gids Jhon naar een warmwater bron, sacred place, waar ons een sjamanistisch ritueel wacht. We weten niet wat het in houdt, alleen dat we badkleding mee moeten nemen. Eerst krijgen we uitleg over de 4 belangrijkste rituelen vanuit het indigious geloof (in moeder aarde) terwijl de sjamaan (yazak) alles voorbereidt: rozenblaadjes, paolo santo, drankjes, kaarsen en appels om te offeren. Daarna begint het ritueel met een drankje  (suikerbieten alcohol, mariuhana, cocaine en knoflook) meditatie en gebed door de sjamaan waarna hij de plek reinigt door een paar slokken alcohol te spugen op die plek. Ik schiet in de lach en de kinderen proesten het ook uit. Als je niet wil/ mag lachen, is de opgave groot.. De sjamaan gaat onverstoord door. Erik blijft gelukkig in rust en wij herpakken ons. Vervolgens begint het ritueel voor Jannah. De 15 jarige leeftijd wordt hier groots gevierd; de overgang naar vrouw. Jannah krijgt verschillende dingen waarmee ze negatieve energie van zich af kan wrijven (kaarsen) en daarna gaan we naar de warm water bron. Jannah krijgt een een soort van doop met het water uit de bron, daarna mag ze bij de bron haar emoties de ruimte geven, dankbaarheid door zich heen laten stromen en stilstaan bij haar wensen. En 2 kaarsen aansteken (een voor leven en een voor geluk). Hierna wordt ze gereinigd met alcohol (al spugend door de sjamaan), daarna met diverse zoete kruiden, daarna met geuren en tenslotte met rozenblaadjes. En tot slot krijgt ze een 'beschermlaag' met rook van paelo santo om zich heen.

Ook voor ons volgt het waterritueel. Erik gaat eerst, daarna Tygo en dan ik. We worden uitgenodigd onze emoties en wensen toe te laten bij de bron.

Daarna sluiten we het gezamenlijk af met een levenskreet, soort alleluhja maar dan een kreet van het Kitchi volk. Het is een indrukwekkend geheel, we zijn er allemaal wat stil van.

Terug in het gastgezin heeft Esther, onze gastvrouw, een verjaardagsfeest voor Jannah geregeld met zelfgemaakte vruchtentaart, rode gelantine en in het midden de grote chocolade & oreo taart die we hier bij een speciale bakker gekocht hebben. Onze gids Jhon sluit ook aan. We zingen in het Spaans Feliz Complianos en openen allen een klein kadootje meegenomen van de HEMA waarin een kroontje zit. De jongste dochter van Esther, Sofia, is helemaal in haar nopjes zo aan tafel met iedereen. En onze presentjes worden dankbaar ontvangen; stroopwafels (de favoriet van Helen), spelletjes en tekenspullen voor Sofia en een luxe pen voor de 18 jarige Helen die komend jaar aan de universiteit gaat studeren.

Hierna laat Jhon het dorp zien waar de oorspronkelijke, indigenous, bevolking woont en werkt. De mensen hebben bijna allemaal lange zwarte haren, in een vlecht en de getrouwde mannen hebben een schapen wollen hoed op  We zien de werkplaatsen en krijgen telkens een kleine workshop. Na een Ecuadoriaanse lunch gaan we verder de bergen in naar het Cuicocha meer op 3100 meter, the place of gods genoemd. Het is een vulkanisch meer van 12 km omvang. We lopen een klein stuk van het wandelpad naar de plaats van de zon, de plaats van de maan, en de offerplaats.

Jhon helpt Erik bij het leren van de Spaanse taal door af en toe bewust geen Engels te spreken. Hij heeft veel geduld en verbeterd ook als bepaalde Spaanse woorden hier in Ecuador niet gebruikt worden. Chévere is een woord wat we leren, wat gaaf of cool betekent.

's Avonds gaan we met 4tjes uiteten in Cotacachi, op straat is er vuurwerk vanwege een viering.

​​​​