Dag 11 Quito- Cotopaxi vulkaan- Banos

23 augustus 2022 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Om 9.00 worden we door onze gids Patricio opgehaald voor een tour naar de Cotopaxi vulkaan en eindstation Banos.

We rijden naar de ingang van Cotopaxi National Park, waar we nog even naar de toilet kunnen, wat caco snoepjes kopen tegen hoogteziekten en warme kleding aan trekken. Per auto over een hobbelige bergweg komen we aan op het beginpunt van onze wandeling, 4500 meter. Jannah merkt dat haar lichaam nog niet klaar is voor deze hoogte inspanning en blijft in de auto. Wij wandelen met onze gids voetje voor voetje de berg op. Na iedere 2 minuten staan we even stil om onze hartslag omlaag te krijgen en meer nieuwe zuurstof binnen te krijgen. Het is raar om te merken hoe snel je lichaam signalen geeft en je echt even pauze moet houden. Het lijkt maar een kleine klim en toch doen we er 1 uur over voordat we boven bij het bergstation zijn (4864 meter). Hier is het uitzicht geweldig, maar eerst zitten en wat drinken om te acclimatiseren. Ik kies ipv chocolademelk voor 2 cacothee, zoveel dorst heb ik. De berghut hangt vol met vlaggen van landen, behalve de Nederlandse vlag. We gaan dit verzoekje nog doorgeven aan onze Nederlandse reisorganisatie. De weg terug is genieten. We hebben geen last meer en zien nu veel beter de uitgestrekte omgeving onder ons (soort van prarie met paarden), en we lopen stukken met en op lavastenen die mooie kleuren hebben.

Terug zien we Jannah weer, die zich goed voelt, en we rijden nog even langs een mooi meer en een authentiek restaurant voor een lunch (met heerlijke quinoa avocado kaas soep) en verlaten het nationale park weer.

Op weg naar Banos, Jannah wil weer wifi en levendigheid. Die snapt niet wat wij leuk vinden aan het beklimmen van zo'n 'stomme' skiberg. Ze was ook gefrustreerd dat ze haar fijne gevoel in haar buik weer kwijt raakte op die hoogte.

Banos (1820 meter) ligt tussen de Andes gebergten en heeft een sfeervolle zuid Amerikaanse sfeer. Alles is kleurrijk, je hoort overal muziek en de bevolking is heel vriendelijk.

We hebben weer volop keuze uit restaurants, het wordt Sushi, en gaan zoals inmiddels gewend op tijd naar bed.