Dag 12 + 13 Banos

23 augustus 2022 - Baños de Agua Santa, Ecuador

Terwijl de kinderen nog opstartende zijn en genieten van een uitgebreid ontbijt en wifi, is Erik al vertrokken voor een mountainebike tocht bij de watervallen en heb ik een kleine verkennende wandeling door het stadje gedaan. De sfeer is hier goed, erg relaxed, er zijn veel reizende jongeren hier en het weer is heel aangenaam (zonnig, 20 graden).

Wanneer Erik terug is van een toch wel pittige mountainbike tocht, gaan we op zoek naar een goede sandwich bar, genaamd Blah Blah. Even een lunch die vertrouwd is.

Jannah en ik besluiten naar de thermale baden te gaan, verwarmd door de actieve Turgurahua vulkaan. Bij de waterval zijn een soort van zwembaden met warm, 42 graden, en koud water. Het koude water komt van de waterval, het warme van de vulkaan. Wanneer wij er zijn, zien we alleen lokals. Veel oudere mensen ook. Iedereen draagt hier en badmuts die je kunt huren. Komisch gezicht. We kijken nog wat om ons heen en willen ons ritueel starten als een lieve vrouw in het Spaans ons de oorspronkelijke bronnen wil laten zien. Wat een behulpzaamheid hier. Daarna gaan we het warme bad in, jeeh wat een temperatuur. De maximale 5 minuten houden we niet vol. Koelen is fijn en ook echt koud. We herhalen dit ritueel nog een paar keer in verschillende baden en gaan dan terug naar onze mannen in het hotel. Tygo heeft het stadje al wandelend verkent en Erik heeft zijn benen wat rust gegeven.

We hebben een activiteit geboekt naar La casa del arbol (boom huis schommel) met wederom een leuke gids, Rodrigo. De weg omhoog naar de bergen is mooi. De betreffende boom met schommel boven op de berg is door een World Press Foto bekend geworden als the end of the world. Sindsdien is het deze plek een toeristisch must see geworden. Het weer betrekt en er zijn veel wolken. Dat heeft iets magisch. Het schommelen zo op het randje van de berg is best spannend, zeker als je je armen wil uitstrekken voor een leuke foto, en vooral ook heel lachwekkend. Iedereen maakt grappige geluiden van de schrik. En het hoort erbij dat je ook rondgedraaid wordt. Deze activiteit is veel leuker dan verwacht. Verder krijgen we daar nog informatie over de Tungurahua vulkaan die bij een uitbarsting geen lava maar gloeiend as 'spugt'. Ook rollen er dan kleine warme lavastenen naar beneden. De laatste uitbarsting was in 2015, er zijn toen 6 mensen omgekomen die de as inademde.

Onze gids brengt ons nog naar 'de handen van Patcha mama' wat een erg toeristisch fotoplekje is. Deze entree slaan we over.

Op ons verzoek gaan we nog naar een restaurant met uitkijk over de stad bij Luna Healing Spa. Dit is een prachtig plekje boven op de berg met uitkijk over het dorp. Hier boeken de vrouwen voor de dag erna, tijdens de wedstrijd van PSV, een gezichtsbehandeling.

Ook ik heb nu een buikgriepje. Geen koorts en ook fit genieg om activiteiten te doen gelukkig.

In de ochtend gaan Tygo en ik een wandeltocht omhoog maken naar  Virgen de Ventanas. We starten bij een mooie mozaïek trap en klimmen in totaal 260 meter naar een Maria beeld, le Virgen. Tygo is een enthousiaste wandelaar aan het worden die zijn trailrunning schoenen uittest door regelmatig wat sprintjes te trekken.

S Middags hebben Jannah en ik de gezichtsbehandeling met natuurlijke producten. We liggen in een kamer met uitzicht op de mooie bloemen tuin en krijgen een fijne gezichtsbehandeling. De eerste voor Jannah. Daarna een kopje thee en als de mannen komen (die een katerhebben na de voetbalwedstrijd - PSV niet door naar de Champions League), gaan we maar de zwembaden. We zijn omringd door bergen en hebben een prachtige uitkijk over de stad Banos. In de warme baden ontmoeten we 2 Ecuadorianen, een rechter en een agricultuur specialist van de UN. We hebben mooie gesprekken over de verschillende leefstijlen en gewoonten. Ze kennen Nederland ook en hebben ook al veel gereisd. Erik drinkt een biertje met ze in het bad en de kids gaan voor nachos.

Helaas is het bewolkt en zien we de zonsondergang niet. Na een aantal uur badderen in de warme baden en infinitypools, kleden we ons om voor het diner in t restaurant. Volledig ontspannen en voldaan keren we terug in ons hotel.

1. Annebeth:
    23 augustus 2022
    Wat een gave dingen hebben jullie al gedaan! Die kingfishers zijn mooi hè?! Geniet nog lekker, wij genieten op afstand met jullie mee 😘