Dag 15 - 16 Cuenca

27 augustus 2022 - Cuenca, Ecuador

We hebben een mooie rit door het boeren landschap waarin we onderweg ontelbaar veel mooie plaatjes van hardwerkende mensen op het land tegen komen. De felle kleurrijke kleding in dit eenvoudige boeren landschap straalt een authentiek maar trotse sfeer uit. We zien vrouwen werken met een zeis in het hoge gras, kinderen slapend langs de kant van een weg waar toch echt hard gereden wordt. Er komt een brommer langs met voorop een peuter, een jong volwassene die de brommer rijdt en achterop nog een oude vrouw die op haar rug een doek heeft vol met gewassen. Het zijn bijzondere plaatjes die aan ons voorbij schieten.

Na een tijd is er weer begroeiing van bomen en komen we aan bij de Incaruïnes van Ecuador. In het dorp Ingapirca (3200 meter) is een archeologische vindplaats van ruïnes uit de Inca tijd. We slaan de tour over omdat de guides een uitgebreide lunchpauze hebben en wandelen via een mooi pad door de bergen langs de diverse restanten van de oude monumenten en ruïnes. De historie is ook interessant. In het kort komt het erop neer dat er lang strijd is geweest over dit gebied wat lang bewoond werd door een inheemse bevolking, Hatun Canar. De Inca's  hadden veel moeite dit gebied te veroveren en na jarenlange tevergeefse pogingen probeerde ze een meer vriendelijke strategie door een huwelijk te regelen tussen een Canari prinses en de Inca leider Tupac. Er ontstond een vredige samenleving waarin elkaars verschillen en gewoontes naast elkaar behouden bleven. De Inca's en de Canari bevolking wilden zo dicht mogelijk bij God zijn, waardoor ze hun monumenten in de bergen bouwden. De temple van de zon was voor hun de belangrijkste. Hier werden vele rituele vieringen gehouden.

Onderweg eten we een gestoomde maiskolf en maken we foto's van lamas.

We rijden verder naar onze bestemming van de dag Cuenca. De volledige naam van Cuenca is: Santa Ana de los quatro Rios de Cuenca. Deze stad wordt gezien als de meest pittoreske stad van Zuid Amerika.

Ondanks dat Jannah na alle culturele activiteiten echt toe is aan zon, zee, strand, bevalt deze stad (400 km van de kust) ons allen direct. Na het eenvoudige armoedige hardwerkende leven in Guamote worden we hier overweldigd met overvloed en levendigheid. Volop restaurants, winkels gevuld met Zuid Amerikaanse en Europese merken en ja er is ook een Dunkin's Donuts waar de kinderen echt even naar toe willen.

We lopen langs de bloemenmarkt en een grote markthal vol fruit en vlees en gaan eten bij een mexicaans restaurant met uitkijk op een blauw verlicht Kathedraal. Op de weg terug naar ons hostel horen we gezellig muziek. Op een plein is een soort van Zumba les gaande, een heleboel mensen doen mee. Het ziet er grappig uit. Jannah en ik sluiten ook aan; even heerlijk bewegen voordat we de avond afsluiten.

De volgende dag starten we op het gemakje op en gaan de stad verder verkennen. Voor het eerst vinden de kids de winkeltjes westers genoeg om ook te shoppen. Jannah heeft al snel 2 truien en Tygo een kadootje voor zijn vriendin. Nog even naar een grote shoppingmal, die valt wel wat tegen, en dan gaat ieder even zijn eigen weg. Erik gaat naar de kapper en een stadswandeling maken naar het station om buskaartjes te kopen voor onze lange laatste busrit naar de zee. Tygo heeft een virus te pakken en gaat slapen en Jannah & ik gaan de traditionele mud en steambaths hier bezoeken. Dit bezoekje is echt een aanrader. Ze hebben ook een Award gekregen dit jaar van beste Spa in Noord en Zuid Amerika. Je wordt van bad naar bad begeleid. Eerst een Japans warm water bad. Daarna een klein bad waar je een schaaltje met rode modder krijgt om over je mee in te smeren. 15 minuten laten we het intrekken en daarna mag het eraf. Dat gaat nog niet zo makkelijk, het zit overal en de kleur trekt sterk in je huid. Daarna door naar het bad voor de groene modder. En dan volgt iets wat ik nog nooit gezien heb. Een traditionele stoom box; je gaat zitten in een houten kist, de luiken worden gesloten en alleen je hoofd steekt er bovenuit. In de box stoomt het. Over 15 minuten komt de mevrouw terug, als we minder stoom willen kunnen we aan het wieltje draaien. Het is een lekker stoombad en het wordt best veel stoom. Jannah en ik draaien aan de knop draaien om hem zachter te laten blazen maar het wordt juist heter. We krijgen hem niet koeler en besluiten maar te stoppen met draaien. Poeh best heftig al die stoom die door de opening van de box bij je hoofd omhoog gaat. Jannah ziet dat er bij mij veel stoom is en durft nu al helemaal niet meer te draaien aan de knop. Op het moment dat we bedenken, zullen we iemand roepen komt de mevrouw ons net verlossen. We zijn bevrijd uit de kist en gaan naar een volgende grot. In deze ruimte staan overal kaarsen, we lopen met een trap naar beneden en komen bij 2 baden een warm en koud bad. Eerst 7 minuten in het warme en dan 1 minuut in het koude. De mevrouw klokt de tijd en loopt weer weg, naar andere gasten in een andere ruimte. Het warme water is echt heel heet. Koelen daarna is voor ons geen opgave meer. Daarna nog 1x deze ronde en daarna is het vrij badderen in de baden buiten. Het was een leuke middag! Eenmaal teug bij de mannen, blijkt Tygo ook een bacterie te pakken te hebben. Hij moet flink overgeven. We halen nog wat medicijnen en als hij zich weer beter voelt en wil gaan slapen, gaan wij nog even een hapje eten bij een goed Italiaans restaurant.

​​​​