Dag 7 - 10 Cuyabeno Amazone

21 augustus 2022 - Cuyabeno Wildlife Preserve, Ecuador

Na een lange nachtbus (12uur) komen we aan bij de River Grande alwaar we opgewacht worden door onze gids Ebi. Voordat we starten met de 2,5 uur durende kanotocht door de jungle naar onze lodge krijgen we eerst een ontbijtje samen een andere gast, Lukas uit Duitsland (hij wordt later Tygo's jungle broer genoemd). Petjes en zonnebrand op (het is 32 graden) en onze cameras en verrekijkers om ons nek en 'bamos'. Wat een prachtige natuur om ons heen. Palmbomen, lianen, bromelias die op andere bomen groeien en hier en daar wat tropische bloemen (het is het droge seizoen dus minder bloemen). Ebi is een enthousiaste gids die innemend vertelt over de jungle, de vogels die we zien en hij kan ongelooflijk goed dieren spotten. Soms gaan we een stukje terug met de boot omdat hij een slang zag zitten op een tak.  Hij wijst ons waar we moeten kijken als hij een vogel in de bomen ziet en herkent ze aan hun geluiden. De King Fisher zien we veel, een mooie blauw, groene vogel die over het water vliegt op zoek naar vissen. En de Toekan, al vliegend zien ze eruit als een speer. Ook zien we mooie grote vlinders, de grote blauwe Morpho is mijn favoriet. .Al snel komen we apen tegen. Hier leven 10 soorten, we hebben 4 soorten gezien en de brul van de grootste aap van de Amazone, de rode brulaap, hebben we gehoord. Heel gaaf!

Op de vlonder van onze lodge komen we een vogelspin tegen. Ze zitten ook wel in je tent, gelukkig hebben we klamboes hiervoor. En ook voor de slangen. Twee weken terug was er een grote zwarte giftige slang bij de lodges. Gelukkig zijn er hier nu geen muggen, alleen in de jungle zelf.

We zitten in de groep met een grote gezellige vriendengroep, familie uit Ecuador waar we leuk contact mee hebben (jongste is 8, oudste 65 jaar).

We hebben hier geen wifi. Wel 2x per dag even stroom om onze telefoons op te laden en in de avond licht aan te kunnen doen in de badkamers. Dat is heel fijn met al die insecten en reptielen hier.

Het programma wordt per dag gemaakt, afhankelijk van het weer. We starten meestal met een kanotocht om 6.30, ontbijt 8.00, 10.00 nieuwe activiteit (wandelen of per kano de jungle verkennen), 13.30 lunch, 15.30 activiteit, soms 18.30 avond activiteit, 20.00 avond eten. Om 22.00 is er geen electriciteit meer en ligt iedereen op 1 oor.

Bij een kanotocht zien we de rivierdolfijnen en later die week nog eens. Ze zwemmen met 2en en maken mooie geluiden. Geweldig! De rovierdolfijnen die wij gezien hebben zijn grijs. Je hebt hier ook roze, dan zijn ze actiever waardoor hun huid rose kleurt.

We gaan ook naar Lake Grande met de kano en de sups. De eerste keer ging de motor van onze boot kapot en bracht de andere kano ons terug. Dit was een zonnige dag, met mooie zonsondergang en veel sterren. Helaas konden we dit niet vanaf het meer zien. De tweede keer was het bewolkt, gelukkig was de regen gestopt. Tygo en Erik hebben in het meer gezwommen en gesubt. (Jannah en ik bleven in de boot want Jannah was niet fit). Het water is warm, maar eenmaal eruit was het wel fris. Daarna kwamen we op het meer bij een vlot waar toeristen met een sjamaan de huwelijksceremonie hielden. Heel grappig en bijzonder om vanuit onze kano als kijkende aapjes mee te krijgen. Toen het donker werd gingen we op zoek naar kaaimannen en slangen. Wow, best spannend. En ja daar was een kaaiman, 3 meter lang. We gingen er heel dichtbij liggen met de boot om zijn kop goed te zien, en zijn staart lag onder de boot. En toen hij kopje onder ging, waren Jannah en ik blij dat we weer door vaarden. Het is daar ook echt pikke donker vanaf half 7.

Helaas heeft Jannah last van een buikvirus waardoor ze af en toe in de lodge blijft. We krijgen van de lokale bevolking een medicinale thee en van de Ecuadoriaanse groep goede  medicijnen waardoor de bacterie uiteindelijk eruit gaat.

In de jungle leven verschillende groepen, de oorspronkelijke bevolking. Een van onze gidsen, Elias, woont daar met zijn familie. Deze Siona gemeenschap zijn we in gaan bezoeken. Ze lieten ons zien hoe ze leven. Op het land graven we casava's uit, schillen ze, raspen ze, wringen er het water uit, zeven ze en bakken ze tot Yuka brood. Ook krijgen we piranha te eren, larven uit een kokosnoot, en verschillende soorten bananen en vruchten. Echt heel bijzonder hoe mama Ahora, vermoedelijk 87 jaar oud, met haar machette takken wegkapt, casavas schilt en kokosnoten kapot hakt. Wat een kracht en levendigheid zit er nog in haar.

Een aantal maanden geleden heeft een jaguar bij de Siona gemeenschap 50 kippen en 4 honden gedood. De jungle kinderen werden bang waardoor de jaguar dood geschoten moest worden.

En ook bij onze lodge is een paar jaar terug op het grasveld voor de lodges een jaguar gespot door een schoonmaakster. Onze gids Ebi heeft in zijn 13 jarige carrière als Amaxone gids 2x een jaguar gezien. Beiden keren zwemmend in het natte seizoen.

Heel leuk om te zien dat Tygo zich ontpopte als een enthousiaste jungle spotter. Hij wilde zo graag de Anaconda zien. Doordat het minder warm was de laatste dagen maakten we er minder kans op. 70 % van de tijd leven ze onder water en als ze uit het water komen, is dat om te zonnebaden. Tot het eind bleven we fanatiek zoeken, maar het weer zat niet mee. Bij ons vertrek werd het zonniger  Lukas was nog 1 dag langer gebleven en heeft er ee gezien. Super. Dat vertelt ons dat ze er ook echt zitten.